Duża część zakupu pary nart ma związek z tym, jakim jesteś narciarzem oraz z wymiarami, promieniem, rozmiarem i sztywnością, które pasują do Twojego stylu. Przygotowaliśmy przydatny przewodnik, dzięki któremu możesz podejść do zakupu następnej pary nart z odrobiną dodatkowej wiedzy. Zacznijmy od kilku definicji:
Promień i wymiary
Promień to kształt narty określony przez jej czubek, talię i szerokość lub wymiary ogona. Ten pomiar jest zwykle wyrażany w metrach. Każda dzisiejsza narta ma paraboliczny kształt, co oznacza, że narty są szersze na czubku i ogonie niż w środku i tworzą „kształt”. Nazywa się to również „taliowaniem”. Jeśli miałbyś kontynuować to cięcie boczne, w końcu znajdzie drugi koniec i utworzy okrąg. W geometrii promień to odległość od środka okręgu do dowolnego punktu na jego obwodzie w linii prostej. Dłuższy promień wymaga większego okręgu, a mniejszy okrąg wymaga krótszego promienia. Narty z wąską talią i szerszym dziobem i piętką będą miały mniejszy promień i dzięki temu będą wykonywać krótsze skręty. Jeśli czubek i ogon nie są tak szerokie, zawęziłeś taliowanie i zrobiłeś większy okrąg, a tym samym większy promień,
Typowe wymiary promienia nart to:
<16 m – krótkie – narty carvingowe i all mountain
17-22 m – średni – all mountain
22 m – dł. – puch
Camber i Rocker
Camber to zakrzywienie w górę. Połóż narty na podłodze, a zauważysz, że środek nie dotyka podłogi, a punkty styku są skierowane w stronę czubka i ogona. Camber to oldschoolowy kształt nart. Łuk pośrodku narty oznacza, że narta zachowuje się jak częściowo obciążona sprężyna. Gdy tylko naciśniesz jedną stronę narty podczas rozpoczynania skrętu, dwie krawędzie z przodu narty i z tyłu wgryzają się w śnieg – w stosunku do reszty nart – co pomaga w skręcaniu.
Narty z camberem pomogą Ci odbijać się od skrętu w skręt, co ułatwi wykonywanie szybkich skrętów na przygotowanych trasach i poza trasami, które nie są sypkie ani wyboiste.
Camber jest popularny wśród narciarzy, ponieważ lepiej trzyma krawędź na stoku i na oblodzonych trasach. Narty będą miały wrażenie, że mają więcej energii w skrętach niż narty z rockerem, chociaż naprawdę ciasne skręty są nieco trudniejsze w przypadku nart typu camber, ponieważ narty trzeba wcisnąć w skręt.
Wadą camberu jest to, że narty mogą być trudniejsze w użyciu w głębokim puchu, w przeciwieństwie do nart z pełnym rockerem.
Rocker jest wręcz przeciwny. Jest zredukowany pod stopami, przesuwając punkty styku blisko środka narty. Czubek i ogon są zakrzywione do góry, aby lepiej unosić się na miękkim i głębokim śniegu. Podniesienie czubka ułatwia rozpoczęcie skrętu, ponieważ na śniegu jest mniej krawędzi.
Rocker jest czasami nazywany odwróconym camberem. Rocker to miejsce, w którym narty układają się w kształt litery „U” po umieszczeniu na podłożu. Projekt pierwotnie wywodzi się ze sportów wodnych, gdzie rocker jest powszechny, aby utrzymać czubki nart w górze.
W przypadku nart typu rocker, na krawędzi narty nie będą gryźć tak szybko, jak narty typu camber. Oznacza to również, że efektywna krawędź jest nieco krótsza niż w nartach typu camber, ponieważ środek nart pochłania znaczną część energii skrętu.
Rocker jest niezwykle popularny, ponieważ jest świetny do jazdy poza trasą i w puchu. Uniesione końcówki pozwalają unosić się w puchu. Oznacza to, że nie musisz wychylać się do tyłu, jak w przypadku nart typu camber.
Rocker pozwala również na łatwiejszą manewrowość skrętu, ponieważ skręt jest inicjowany znacznie bardziej przez stopę niż przez czubki nart. Daje to znacznie większą możliwość „przesuwania” stóp z boku na bok i wykonywania naprawdę ciasnych skrętów.
Kombinacja rockera i cambera znajduje się obecnie na większości nart. Dziób i ogon będą miały rocker, który przybliża punkty styku narty do środka. Skutkuje to mniejszym camberem, co ułatwia wchodzenie w skręty przy jednoczesnym utrzymaniu dziobów nad głębokim śniegiem.
Długość nart
Optymalna długość nart będzie się znacznie różnić w zależności od Twoich umiejętności. Początkującym i średnio-zaawansowanym zaleca się, aby narty sięgały do podbródka. Bardziej zaawansowani narciarze będą dobierać nartę na wysokość głowy, nawet czasami wyżej.
Krótsze narty są lepsze do krótkich, szybkich skrętów podczas jazdy w średnim tempie. Krótsze narty mogą być również dobre dla kogoś, kto jest dość lekki, ponieważ narta ma mniejszą potrzebę ocierania krawędzi o śnieg.
Jednak bardziej agresywni narciarze na ogół preferują dłuższe narty. Powodem jest to, że dłuższa narta ma w sobie znacznie większą moc. Przy dużych prędkościach dłuższa narta będzie się lepiej trzymała i uniknie „gadania” i chybotania, które towarzyszą krótszej narcie. Dłuższe narty będą również szybsze, ponieważ mają większy kontakt krawędzi ze śniegiem.
Dłuższe narty są również dobre dla tych, którzy są ciężsi niż przeciętnie.
Szerokość nart
Narty mają trzy pomiary szerokości – jeden na czubku, jeden na ogonie i jeden pod stopami. Pomiar 120/95/110 oznaczałby 120 mm na czubku, 95 mm pod stopami i 110 mm na ogonie.
Im węższa talia, tym na ogół głębszy jest paraboliczny kształt narty (taliowanie), co ułatwi skręcanie nart.
Narty o większej szerokości pod stopami będą lepsze w puchu, biorąc pod uwagę większą powierzchnię narty, która pomaga w utrzymywaniu się na powierzchni. Jednak szersza talia wymaga więcej pracy przy skręcaniu i generalnie wymaga lepszej techniki w celu wykonania skrętu.
Dla czystszej narty groomer 70 – 80 mm pod stopami to przybliżona wskazówka, co stanowi wąską nartę. Od 80 mm do 95 mm to nieco bardziej narty all-mountain, które mają wszechstronność, aby dobrze radzić sobie zarówno na stoku, jak i poza nim. Szersze niż 100mm będą doskonałe poza trasą z dużą ilością puchu.
W przypadku jazdy po muldach węższa narta jest zazwyczaj nieco łatwiejsza w obsłudze, podobnie jak narty z mniejszym taliowaniem, które pomagają w dopasowywaniu zakrętów do wybojów.
Taliowanie
Taliowanie odnosi się do różnicy w szerokości między talią a czubkiem i ogonem. Wszystkie narty mają teraz pewien stopień taliowania – narty proste należą do tych z lat 70-tych.
Od połowy lat 90. narty profilowane, czyli narty „paraboliczne”, stały się niezwykle popularne, przejmując styl prosty. Taliowanie pozwala łatwiej skręcać.
Głębokie taliowanie odnosi się do większej różnicy szerokości na czubku i ogonie w porównaniu z talią, w przeciwieństwie do wąskiego taliowania, gdzie krzywizna jest bardziej stopniowa na nartach.
Im głębsze taliowanie, tym mocniej skręca narta.
Wraz z pojawieniem się nart z rockerem z szerszą talią, popularny kształt nart cofnął się bardziej w kierunku mniejszego taliowania z wąską krzywizną.
Promień
Promień
Promień często jest drukowany na nartach. Odnosi się to do naturalnego łuku skrętu narty. Krótszy promień oznacza, że narty są lepsze do ciasnych skrętów.
Wszystko poniżej 16 metrów jest uważane za krótkie. Od około 17 m do 22 m znajdziesz narty w ofercie all-mountain. Narty o promieniu dłuższym niż 22 m będą miały wąskie taliowanie i prawdopodobnie znajdziesz tę gamę wśród nart do jazdy w puchu i nart typu big mountain, które są szerokie pod stopami.
W najlepszych nartach z muldami znajdziesz również duży promień, ponieważ prostsze narty są znacznie łatwiejsze w prowadzeniu na wybojach.
Waga nart
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest waga nart. Cięższe narty, czasami z metalowym, a nie drewnianym rdzeniem, łatwiej przebijają się przez śnieg, lód i okruchy niż narty lekkie.
Elastyczność
Elastyczność narty określa, jak bardzo narta ugnie się pod wpływem nacisku. Często można zobaczyć ludzi w sklepach, którzy próbują zgiąć narty w pasie!
Bardziej elastyczne narty są dobre dla początkujących, ponieważ są nieco bardziej wybaczające błędy.
Dla zaawansowanych narciarzy ogólnie preferowana jest sztywność, ponieważ pozwala znacznie łatwiej przedzierać się przez oblodzony i grubszy śnieg oraz nierówności. Sztywniejsze narty będą również bardziej stabilne przy prędkości, dlatego są preferowane przez zawodników i agresywnych narciarzy.
Z drugiej strony, bardziej miękkie narty są przyjemne, gdy śnieg jest bardzo puszysty, ponieważ sztywniejsze narty trochę toną i nie będą tak ładnie unosić się na powierzchni. Sztywniejsze narty są również trudniejsze do skrętu w puchu, chociaż mogą być lepsze dla cięższych osób.
warto nosić kask podczas jazdy na nartach i snowboardzie